לאומית קרית גת – הגב' עדנה מנדלסון מנהלת סניף 'רמות דוד'.
שילוב מעודן של אפור – שמנת, קיר אחד פורח בירוק וכסאות אדומים.
מרפאת רמות דוד – אחת מארבע מרפאות לאומית בקרית גת, מזמינה אותי פנימה. מחפשת את הגב' מנדלסון, המנהלת המסורה.
עדות מהשטח
פוגשת לקוחה חייכנית בדרך, היא שואלת במה אפשר לעזור.
"ספרי לי על הסניף הזה" אני זורקת לעברה את הכדור. האשה, שמה סיוון רייף, נענית בשמחה.
"אני אם לחבורת ילדים ברוך ה', כולנו מטופלים כאן בסניף ומרוצים עד הגג. אחד מילדי סובל ממחלת הקרוהן. מי שמכיר אותה יודע כמה לא פשוט לחיות איתה. מי שלא מכיר, אני מאחלת לו שימשיך לא להכיר…
מדי פעם הוא נאלץ לעבור בדיקות ולקבל תרופות ביולוגיות מהרגע להרגע. כל בדיקה וכל תרופה דורשות ניירת ובירוקרטיה. אישורים, התחייבויות, כל מה שיכול לעייף אם עמוסה.
יש לי את מספרה האישי של הגב' עדנה מנדלסון, המנהלת המסורה. היא מעניקה לי את ההרגשה הכי טובה בכל שיחת טלפון ומול כל בקשה. מעולם לא נעניתי בשלילה. גם כשהיה קשה להשיג את אותה התחייבות דחופה לבדיקה, אישור ומרשם לתרופה – תמיד אני נענית בחיוב ובמאור פנים והיא מנסה להזיז קירות כדי לעזור לי.
לפני מספר שנים עברנו דירה, כיוון שלא היה סניף לאומית קרוב לבית, עברנו בלית ברירה לקופת חולים אחרת. היינו שם פחות מרבעון והרגשנו מהר מאד את ההבדל. חזרנו לקבל את השרות הטוב ביותר בלאומית, כי לכאן שווה להגיע מרחוק".
לקוחה נוספת שמאזינה לשיחתנו, מבקשת להוסיף סיפור משלה:
"אני אם לילדה בת חמש, מאד היסטרית ועיקשת באופיה. במשך חייה הקצרים היא הספיקה לצבור חורים מפוארים בשיניים אבל לא הסכימה שיטפלו לה בשום אופן. אחרי שהתנפחו לה הלחיים והיא הוצרכה לאנטיביוטיקה והגענו פעמיים למצב של עזרה ראשונה, פנינו איתה לרופא שיניים מומחה לילדים סרבנים, הוא לא הצליח לשכנע אותה לעלות על הכסא. התגלגלנו מרופא לרופא עד שהחלטנו שאין מנוס מטיפול שיניים בהרדמה.
פניתי למנהלת המרפאה הגב' מנדלסון. היא שמעה את הסיפור והבינה שעוד רגע כבר לא נהיה זכאיים כי הילד יעבור את גיל חמש. הפעילה את כל קשריה כדי לקבוע לנו תור מהיר לסדציה במכון מיוחד בבני ברק, הפכה עולמות כדי לזרז את הבירוקרטיה וברוך ה', עכשיו אנחנו אחרי טיפול שיניים מקיף שנעשה בלי שום כאב פיזי או נפשי. כאבי השיניים חלפו ויש לנו שקט בגזרת השיניים…".
אחרי ההקדמה הזו, לא נשארו לי הרבה שאלות לגב' מנדלסון בעצמה.
סניף לציבור שומרי התורה והמצוות
"הייתי נציגה בסניף הכללי 'מיכה' במשך 4 שנים. כאן בקריה החרדית לא היה אז סניף של לאומית, חלק גדול מהלקוחות עזבו לטובת קופות אחרות.
נותרו עמנו מספר לא גדול של משפחות, עשיתי הכל כדי לשמר אותם ושיהיה להם קל. הנגשתי להם שרותים עד הבית, והם המשיכו לשמור לנו אמונים.
אותן משפחות זכו להוות את הגרעין ההתחלתי לסניף החדש ברמות דוד, שהוקם לפני שמונה שנים, ומוניתי בו כמנהלת.
אחריתה ישגה מאד
"מסניף קטנצ'יק שמנה מעט לקוחות הפכנו לסניף בינוני המונה היום קרוב לשלשת אלפים. היחס ללקוחות לא השתנה. אם בתחילת הדרך כל לקוח הרגיש כאן בן יחיד, הוא מרגיש כך גם היום".
איך, באמת?
"לקוחה אחת אמרה לי פעם שאפסיק לצרף אלינו לקוחות חדשים, חששה שתפסיד את היחס האישי שקבלה עד היום.
אמרתי לה: תעשי לי מבחן!
אני חושבת שכמו אם שאוהבת כל אחד מילדיה, ועם כל ילד נוסף הלב מתרחב לה, קורה גם בסניף שלנו ככל שהוא גדל ומתפתח".
בשנים שבהם הייתי נציגה למדתי את צרכי הקהילה המיוחדים שלנו. לפני שמונה שנים הוקם הסניף החדש בשכונת רמות דוד ומוניתי כמנהלת מתוך השטח. עשיתי מאמץ להתאים את המקום ואת הצוות לצרכי הקהילה שלנו: הצבת כללים לצוות הרפואי בנוגע לענייני רפואה והלכה, גדרות שחשובים לנו וצורת דיבור. בחרנו בפינצטה רופאים מהשורה הראשונה הן מקצועית והן מצד התאמה לעבודה מול ציבור שומר תורה ומצוות.
מאז כמו היום היחס האישי לא השתנה. אני משתדלת להיות זמינה עבור הלקוחות סביב השעון, הרבה מחוץ לזמני העבודה הרשמיים. (גם בשבת דופקים לי לקוחות בדלת, מתייעצים בעניין מוקד השבת. האם כדאי לפנות לשם ומתי והיכן הוא ממוקם).
טיפת חלב מיוחדת
מלווה את גב' מנדלסון לקומה השניה, מרחבי דשא, עצים ושמים תכולים מודפסים על הדלת. היא מזמינה אותי פנימה אל תוך היחידה להתפתחות הילד וטיפת חלב.
"אחות אחראית כמו שלנו לא תמצאי בשום מקום אחר" מבטיחה לי גב' מנדלסון, "הגב' טלי דורי, אחות שומרת תורה ומצוות והיא מעורבת לטובה במקרים רבים של לקוחות במצבים מורכבים. מלווה אמהות בזמני חולשה ודואגת שהמשפחה תעלה על דרך המלך.
לא פעם היא ערכה ביקורי בית ובצורה דיסקרטית ונעימה עשתה הכל כדי לעזור, הפנתה לגורמים הנכונים ודאגה לבגדים ומזון.
"כאן נמצא בית המרקחת שלנו" מצביעה על גב' מנדלסון הדלת ממול. "הכניסה הנפרדת עוזרת מאד לפרטיות הלקוחות ושומרת על דיסקרטיות של כל אחד ואחד מהם".
בפניה אל חדר המדרגות אנו רואות אותה, מתרוצצת במלוא העיזוז והמרץ. "זו הנציגה המיוחדת שלנו מרים גוטמן" מספרת עדנה, "כמנהלת סניף שחולשת על הרבה תפקידים ותחומים, קבלתי אותה כמתנה מיוחדת מהשמים: מרים היא יד ימיני. מיוחדת במקצועיות ובשרות ובכבוד שהיא רוחשת לכל לקוח באשר הוא".
יורדות לכיוון הקומה הראשונה. "את צוות רפואת הילדים את חייבת להכיר" אומרת גב' מנדלסון בלהט. "זכינו בפרופסור מנחם שלזינגר, בעברו מנהל מחלקת אלרגיה ילדים בבית החולים 'ברזילי' וכיום נהנים לקוחותינו משרותו המקצועי עתיר הנסיון.
דר' נלה פיזרבסקיה רופאת ילדים גם היא, נותנת את כל כולה עבור הילדים. שילוב של יחס אישי, אנושי ומקצועי.
ואיך אפשר שלא לגמור את ההלל על האחות הראשית גב' ענת, כשהלקוחות הם אלו שעושים זאת? אישיות מיוחדת וקורנת שהופכת כל בדיקת דם ומשטח גרון לחוויה נעימה".
בלי הבדל מגזר ושייכות
"פנתה אלינו אשה מהמגזר הכללי, עם תינוק קטן שהרופא העלה חשש בריאותי לגביו, ושלח לבירור נוירולוגי ובדיקת אם. אר. איי. דחופים". ממשיכה גב' מנדלסון לשתף. "היא בקשה את עזרתנו, ניסיתי בכה ובכה וראינו שהתורים לנוירולוג בבית חולים רחוקים. פניתי לאחדמארגוני החסד הגדולים בארץ,
תוך מספר דקות הם חזרו אלי עם הבשורה שיש תור למחר בבוקר.
אחרי שעברו את הבדיקה ובדיקת האם. אר. איי. (לילד שלום, ברוך ה') חזרה אלי האשה ושאלה: מי העסקן שעזר לנו? הוא מכיר אותנו? הוא יודע מי אנחנו? אמרתי להם שהארגון עוזר לכל אדם באשר הוא, ובדיוק כך גם אנחנו. היא הייתה נפעמת.
לסניף שלנו קשרים עם עסקנים, מנהלי סניפים ומנהלי בתי חולים ואנו פונים אליהם עם כל בקשה לזירוז תהליכים, בסיעתא דשמיא זוכים לעזור המון גם ע"י גורמים מחוץ ללאומית.
קשרים עמוקים עם עמותת חסד בישראל עסקנים מנהלי בתי חולים ומנהלי סניפים בציבור החרדי קשרים עם קביעת בתי חולים בבית חולים מסוים יכולה לתת מענה מכל מיני גורמים חיצוניים.
לפני מספר שנים פנה אלינו לקוח עם מחלת לב קשה, השתילו לו לב מלאכותי והגיע למצבים מורכבים וקשים. ליווינו אותו למשך שנתיים עד שעמד בראש הרשימה להשתלת לב בישראל. להיות בראש הרשימה להשתלת לב זה אומר, שבכל רגע נתון יכול להגיע טלפון עם הזמנה מיידית.
זה דרש ממנו הכנה תמידית. בדיקות מקיפות בבית החולים והמון המון בירוקרטיה.
אין תחליף ללב היהודי
פנינו למר ידידיה סולימאני, האיש שבו הושתל לב חדש לפני חודשיים וחצי.
עד אז הסתובבתי עם לב מלאכותי. החיים היו קשים מנשוא. הייתי הולך שני מטר ונופל ואם לא מגיע אמבולנס באופן מיידי, אני מת במקום. הופנתי לבדיקות דם שלש פעמים בשבוע ולאינסוף טיפולים ותרופות.
פיתחתי זיהום בדרגה הגבוהה ביותר עקב גוף המתכת שהושתל בתוכי. שרדתי עם תרופות בשווי מאות אלפי שקלים. במשך שלש וחצי חודשים הגיעה אלי מונית בכל בוקר עם תרופה מיוחדת שקבלתי לתוך הוריד. מליון וחצי ₪ עלו התרופות שלי. לא היה קל להשיג אותן וכל שכן לשלם את מחירן.
והצוות המדהים בסניף לאומית רמות דוד היה שם בשבילי לאורך כל הדרך. הרופא התרוצץ בשבילי, גב' מנדלסון המנהלת השקיעה כוחות רבים. הם לא נחו ולא שקטו עד שקבלו אישורים חריגים ומימון מלא לכל התרופות שלי. אף לא אחת מהן הייתה בסל הבריאות…
כיוון שהזיהום היה קשה התרופות לא ממש עזרו. החליפו לי מפעם לפעם תרופה ושוב יצא הצוות מגדרו כדי לעזור לי עם הבירוקרטיה והמימון.
לפני כחודשיים נמצא עבורי תרומת לב מתאימה באורח ניסי. עברתי את ההשתלה וזכיתי לקום לתחיה. אחרי שבועיים שוחררתי הביתה, בהגיעי המתין לי בדלת זר פרחים ענק עם איחולים חמים להחלמה מהירה, מסניף לאומית שהיא כמו הבית שלי.
אמנם אני ממשיך במעקב רפואי רציף אבל משוחרר מכל התופעות הקשות שסבלתי מהם עד כה, לא מפסיק להודות לבורא העולם ולכל אנשי צוות המרפאה, שליחיו הטובים.
מילות סיום…
"למרכז רפואי מגיעים אנשים עם מטען לא קל". מציינת גב' מנדלסון, "זו החבילה שנתנה להם משמיים ואין לנו דרך לשנות אותה. התפקיד שלנו לרפד להם את הדרך, לעזור להם לעבור אותה ביתר קלות. בשביל זה אנחנו כאן עם הצוות המקצועי והאישי במקום שהוא בית".
ואם הקלנו ולו במעט מסבלו של יהודי, יהא זה שכרנו".