לאומית / סניפי מוריה בירושלים / ל. פוטש.
לפגוש את מנהלות סניפי לאומית באזור מוריה ירושלים, זה לפגוש את הלב היהודי בלב העולם, בצורה הכי יהודית ויפה.
פוגשת את הגב' עמליה בנג'ו, מנהלת אזור מוריה. היא גאה בכל אחד מן הסניפים ומעריכה כל אחת מן המנהלות בצורה שעוברת הלאה ומחלחלת אל המרפאות והלקוחות.
לכל אחד מהסניפים יש לפחות סיפור אחד לספר לנו, סיפורים של נתינה, של חיים ושל לב, כי לכל אחת ואחת כאן זה אכפת.
אזור מוריה – ספרי לי מה הוא כולל?
מדובר בשלשה עשר סניפים ירושלמיים, באזורי אוכלוסייה שומרת תורה ומצוות, אומרת הגב' בנג'ו.
מנהלות במוריה אלו הן:
גאולה – שושנה דייטש
רמות פולין – רחל בוארון
רמות כיסופים – אסנת ורדי
גבעת זאב – לאה פרידמן
רמת שלמה – לאה קרביץ
נווה יעקב – שרה גלעד
מקור ברוך – אלקה גיליס
שמגר – שרי בירנצוויג
עזרה ומרפא – יפי ברנר
שערי משה – יעל שראבני
הר נוף – אסתר נעים
בר אילן – סימה קאפ
מאה שערים – ר' עקיבא ברגמן
סניף קטן וביתי
מתחילה את הסבב עם ביקור בגבעת זאב, מקום פסטורלי עם נוף פתוח ואוויר משיב נפש. "סניף גבעת זאב הוא קטן משפחתי וביתי". מציגה אותו גב' לאה פרידמן מנהלת הסניף. הסניף צורף לאזור מוריה וזה לא פלא. תושבי גבעת זאב מרגישים חלק בלתי נפרד מירושלים.
."נכנסתי לתפקיד לפני שנה + וזכיתי להכיר מקרוב את קהילת קארלין סטולין הסמוכה אל המרפאה ומהווים נתח נכבד מהלקוחות שלנו. הם מרשימים מאוד באחדות ובקהילתיות שלהם.
גם הרופאים שלנו מציינים את הכרת הטוב שהם מביעים ואת התנהלותם האצילית".
הבייבי של הסניף
אפשר להגיד ששירות 'טיפת חלב' הוא הבייבי שלנו. יש לנו שתי אחיות טיפת חלב שנותנות שירות מקצועי מכל הלב. ורופא התפתחותי פרופסור קפלן שמשלים את תהליך המעקב.
הורים שמגיעים לחסן אצלינו מקבלים חוויית שירות והדרכה צמודה.
התרגשות מיוחדת הורגשה במרפאה בעקבות תאומים בן ובת שנולדו לאחר הרבה שנות המתנה, לעקוב אחרי ההתפתחות שלהם היה מדהים. כל ביקור שלהם הפך לחגיגה והצוות היה שותף מלא להתפתחות ולהתקדמות.
גב פרידמן מסכמת, "אני רואה בתפקיד שלי שליחות מיוחדת וזכות גדולה".
מגבעת זאת אני לוקחת קו 133 לכיוון צומת רמות. לפני קניון רמות אני פונה שמאלה למרפאת 'כיסופים', שם פוגשת את הגב' אסנת ורדי, המנהלת המיוחדת.
סניף כיסופים
"לא מעט לקוחות מגיעים הנה מרחוק, הם אינם מוותרים על השרות, זמינות התורים והאדיבות שהפכו לשם דבר". אומרת גב' ורדי, מנהלת סניף כיסופים.
היא מציגה לפני דף מודפס שנשלח ללשכת פניות הצבור בלאומית, המכתב מלא בשיר ושבחה של משפחה שאיבדה את אביה, שסבל ממחלות שונות וקשות. האישה מודה מקרב הלב על ליווי אינטנסיבי בזמנים הכי קשים, על ליווי ושירות לבבי בחיוך ואמפטיה. הם מדגישים במכתבם שכל המשפחה יודעת, כי אסנת ורדי אומרת – ומקיימת". רואה את מכתב התודה הזה ומבינה שהוא אחד מני רבים. עוברת דרך דלת 'מבוקשת' במיוחד, ומגלה את שמה של דר' יעל וולמן, רופאת עור מבוקשת ששואבת אליה לקוחות מכל רחבי הארץ, בעיקר בגלל אבחוניה המקצועיים מאד.
"אל תשכחי להזכיר אותנו" מנופפת לי קשישה נחמדת במקלה. "הסניף הזה מפנק כאן את הגיל השלישי – לא סתם אני מגיעה לכאן לא מעט. יש כאן פעילות גופנית וסדנאות לאורח חיים בריא, חושבים כאן עלינו ורוצים שיהיה לנו טוב".
רמת שלמה אינה רחוקה מרמות…
כך גם השרות, המשפחתיות והיחס המאפיינים את כל סניפי לאומית. לגב' לאה קרביץ מנהלת סניף רמת שלמה, יש מה לספר. "זה קרה בערב חג בן יומיים. מספר שעות לפני התקדש החג התקשרה אלינו לקוחה הסובלת ממחלת הקרוהן. היא חזרה זה עתה הביתה עם תינוק טרי וגלתה שאין לה את המזון המיוחד שהיא זקוקה לו למשך היומיים הבאים.
כולנו הבנו את משמעות הדבר וכולנו התגייסנו לעזור לה.
הפכנו את העולם: רופאים טרחו כדי להנפיק אישור רפואי, דיאטניות פינו את זמנן כדי לאשר את הנדרש מהן. אחרי שהאישור המיוחל היה בידינו, הסתבר שמאישור אי אפשר לשבוע… המזון המיוחד לא נמצא באף בית מרחקת.
פנינו לכמה וכמה ארגוני חסד. המאמצים נשאו פרי: שעה לפני כניסת היום הגדול, הגיע המזון מהרצליה על ידי שליח בני ברקי בעל חסד. רק כשידענו שיש לאשה הזו מזון עבור היומיים הבאים, כולנו נשמנו לרווחה ויכולנו להיכנס אל החג.
עזרה בלי חשבון.
מוקד הרפואי למקרי חירום בשבת בסניף רמת שלמה מכיל רופאים שאינם בני ברית, אבל גם הם יודעים שאכפתיות ולאומית חד הם ועזרה לכל לקוח באשר הוא עושים בלי חשבון.
ילדה עם שתל קוכליארי מגיעה אל המוקד שלנו בקביעות, אף שהיא לקוחה בקופת חולים אחרת, שבה טוען הרופא שאין זה מתפקידו. כאשר הסוללה שלה נגמרת בשבת היא מגיעה והרופא התורן שלנו מחליף לה את הסוללה בשמחה. יושב אצלנו בדלפק קלמר מיוחד עם סוללות שלה, והיא מקבלת עזרה בלי שאלות השתייכות.
סניף שערי משה
ממשיכה אל מרכז ירושלים. נשאבת אל הקסם הנוסטלגי בשכונת הבוכרים על גבול בית ישראל. תוהה ביני לבין עצמי אם גם הירושלמים שמים לב לשמים הנקיים והקרובים הפרושים מעליהם, לאוויר המתוק שמטייל בין האבנים הירושלמיות ושר לי באוזניים מנגינה של נוסטלגיה.
הגב' יעל שראבני מנהלת סניף שערי משה, מכירה לנו את המקום המיוחד.
"אנחנו זוכים לתת שירות לפסיפס של אנשים מכל גווני הקשת, המתגוררים בשכונה.
הסניף התברך ברופאי משפחה וילדים מקצועיים ואנושיים סבלניים ואכפתיים מעל ומעבר לרגיל.
הצלת חיים מול העיניים
גב' שראבני משתפת אותנו בשלשה סיפורים מצילי חיים, להם הייתה עדה.
"באחד הימים נכנס לקוח ותיק עם קריאה רמה:
ד"ר זניידה אני מת!! דר' זניידה אני מת! מכיוון שיש כל מיני טיפוסים בעולם, לא ידענו בהתחלה למה לצפות.
יצאתי מיד מהחדר לראות מה קורה. ד"ר זניידה יצא מחדרו וברגע שראה מי הלקוח קרא מיד: תזמינו אמבולנס.
הלקוח נכנס לחדרו ואני אחריו, הזמנתי ישירות מהחדר מד"א, ד"ר זניידה העניק לו טיפול ראשוני מציל חיים, הגיע נט"ן והלקוח נלקח לבית החולים עם הבגדים ישר לחדר ניתוח. מיד הוא עבר צינטור שהחזיר לו חיים.
הלקוח היה בהתקף לב.
"בחורף לפני כמה שנים קרסה כל מערכת הבריאות". מעלה גב' שראבני זכרונות,
"אחת הלקוחות התקשרה לקבוע תור לתינוקת בת חצי שנה אך לא היו תורים.
באותו אחר צהרים שכנתה אמרה לה, 'רחל הבת שלך לא נראית טוב תיגשי למרפאה'. כך עשתה האישה, נכנסה למרפאה בלי להתעכב במזכירות הלכה ישירות לכיוון חדר רופא הילדים ד"ר מלמד. בעודה מחזיקה את הילדה בידיים כשפניה לכיוון הדלת חדר הרופא.
היא המתינה שהלקוח בפנים יצא, חשבה לשאול את הרופא אם הוא מוכן לקבל אותה בכל אופן למרות שאין לה תור מסודר.
ד"ר מלמד היה באמצע בדיקה של תינוק, עיניו צדו מהדלת הפתוחה את התינוקת האפטית בידי האם. הוא אמר לאמא שבחדר: 'תחזיקי את הילד שלך שלא ייפול' ורץ לכיוון הדלת. לקח במהירות את התינוקת, תוך כדי ריצה הזעיק את רופא המשפחה לחדר אחיות ושם עשה החייאה מוצלחת לתינוקת. הייתי עדה ישירה להצלת חיים.
סיפור הצלה נוסף קרה עם ד"ר עמוס:
הגיע ילד עם תלונה של כאב רגליים, ד"ר עמוס עשה בדיקה יסודית כהרגלו, הכול נמצא תקין, לאחר יומיים חזרו שוב ההורים עם אותה תלונה, שוב נבדק ביסודיות אך משהו לא נתן לו מנוח, שלח את הילד למיון שם התגלה גידול רציני בראש הילד נותח במיידי, שם נאמר להם שעוד יום של המתנה, ולא היה מה כבר להציל.
סניף שערי משה צפוי בקרוב לעבור שיפוץ מדהים.
צועדת לאורך שכונת הבוכרים, מתבשמת מניחוח התבלינים, בניינים עתיקים חידשו את פניהם, הצמיחו בניינים חדישים רבי קומות.
רחוב דוד מוביל אותי לבר אילן. מנתבת את דרכי בסבך העבודות בכביש. יורדת ימינה ומגיעה.
סניף בר אילן החדש
הבניין מולי מרשים בגודלו, חלונותיו חדישים, גבוהים ונוצצים מול אור השמש. בפנים יושבת הגב' סימה קאפ. המנהלת שהכרנו מהסניף הקטן והמוכר. אותו לב רחב, אותו שירות אכפתי ומסור והפעם במבנה מרווח ומשובב עין.
"המבנה הקודם היה ישן נושן קטן וצפוף" מספרת גב' קאפ. "ממאה מטר עברנו לארבע מאות מטרים רבועים והכל חדשני ויפה".
"בשעה טובה נכנסנו למשכננו החדש והמרווח" גב' קאפ מאושרת לספר, "כמסורת של שנים ממשיכים לתת רפואה ראשונית ומקצועית עם טובי הרופאים והמומחים.
שירותי נציגות וחדר אחיות ברמה הגבוהה ביותר. כל לקוח הוא תיק אישי ולא רק מספר.
החזון שלנו שכל לקוח ירגיש שרק בשבילו אנחנו כאן.
כהשלמה לרפואה ראשונית ומקצועית
רפואה משולבת עם רפלקסלוגית ומעסה עושים עבודה מושלמת
יעידו על כך המרפאות המלאות והלקוחות שנכנסים לסדרות של טיפול".
על קיר חדרה של הגב' קאפ תלויים מכתבי תודה מקושטים, אי אפשר להתעלם מהם.
"את המכתב הזה שלחה לי משפחת ו." מראה לי סימה דף מקושט בזרי פרחים.
"זו לקוחה בת 80 מושתלת כליה שהתמודדה עם עוד מצבים בריאותיים נלווים.
היא צורכת תרופות ובדיקות לא שגרתיות.
אני זמינה לילדיה בכל עת מנחה אותם מה צריכים ולמי לפנות לקבלת אישורים ודואגת שתקבל בהקדם האפשרי את מה שצריכה. מרגש לראות את ההערכה והכרת הטובה של כל בני המשפחה".
עולה את בר אילן לכיוון ירמיהו, פונה ימינה לשמגר.
סניף הבוטיק *שמגר* הממוקם בטבורה של ירושלים החרדית, בכניסתי אני מחפשת את חדרה של המנהלת ולא מוצאת. "אין כאן חדר מנהלת" מחייכת נציגה מדלפק השרות, ומציגה את עצמה כשרי בירנצוויג, מנהלת הסניף בכבודה ובעצמה. "אני נושמת את המרפאה הזאת, אוהבת לשרת את הלקוחות בעצמי". שיחתנו נקטעת. שרי ממהרת להרים את הטלפון המצלצל. החיוך והאדיבות עוברים בשדר ישיר. היא מקשיבה, מדפיסה, קובעת תורים ועונה לשאלות.
"המוטו שלנו הוא שרות אישי מכל הלב. אנחנו משתדלות לענות מיד לשיחות טלפון. מענה אנושי מתקבל כאן בדרך כלל תוך 2- 3 דקות". את האווירה המשפחתית והחמימה אני נושמת בעצמי. רואה את נציגות השרות מטפלות בניירת, מתייקות ומדפיסות. "כל נושאי בירוקרטיה וטופסולוגיה מטופלים כאן במקום אחד וביעילות מקסימלית, תוך רצון אמיתי לחסוך ללקוחות את כאב הראש סביבם".
מנהלת רב תחומית
גיליתי מנהלת ללא חדר נפרד, מחר תגלו אותה בעמדת לקיחת הדמים, עושה עבודה של לבורנטית. גב' בירנצווייג שמחה לשתף: "בזמני עומס או קושי בלקיחת דמים, אני שם. אני שמחה לעזור גם בתחום הזה בעת הצורך".
קופצת לביקור קצר בסניף הר נוף.
מחפשת את מנהלת הסניף, פוגשת אותה מאחורי מגש מעוצב עמוס בפרות. הגב' אסתר נעים מחייכת. "כשבני משפחה חוגגים, הם רוצים שניקח חלק בשמחה שלהם" היא מחווה בידיה לכיוון המגש החגיגי. "הצוות כאן מהווה משפחה אחת גדולה. החיבור בין כל נשות הצוות, והחיבור בינינו למשפחות הקהילה הוא מדהים. הזמנות לשמחות נתלות לנו על לוח הצוות, מגשי פירות, עוגות ושוקולדים מתגלים פתאום במטבח הסניף, ולהבדיל בין זמני שמחות גם בזמנים מורכבים כשאנחנו מאבדים אחד מהם אנחנו הולכים לנחם את המשפחה המתאבלת ומעניקים להם ספר תהילים לעילוי נשמת הנפטר", היא מציגה לפני ספר תהילים מפואר בכריכת עור, פותחת ומראה את הכריכה הפנימית. בודקת מקרוב את הכיתוב החמים, הלבבי. לעילוי נשמת –, אשה חביבה לכל מכרותיה, הייתה לנו הזכות להכירה ולכבדה, מכל צוות מרפאת לאומית הר נוף תשפ"ג. "זו מתנה ממומנת על ידי כל אחת מצוות הסניף. אנחנו נמצאים שם כל הזמן בשביל כולם, מרגישים כמו משפחה ביולוגית, חמה ועוטפת".
תחנה אחרונה וחביבה – סניף נווה יעקב
בכניסה לסניף נוה יעקב אני פוגשת לוח צהוב ענק עמוס במכתבים מקושטים.
כולם עמוסים מילים טובות ותודה. יש כאן ברכות מחורזות וברכות מהלב,
מוצאת כאן גם מכתב תודה נרגש, מאשה מושתלת לב. הלקוחות נהנים משרות חם לבבי ומסור של כל הצוות. האחיות, הרופאים, הנציגות, אפילו הרוקחים זכו לקרדיט על שרות שעושה טוב על הלב.
מצטטת קטע קצר מתוך אחד המכתבים שצד את עיני: גם בזמני עומס ולחץ אתן קשובות ונותנות שרות מעל ומעבר לכל לקוח באופן אישי ממש, כאילו הוא הלקוח האישי שלכם.
מדהים לראות אתכן משתלטות במקצועיות ובנעימות לא רגילה על כל הצרכים של כל לקוחותיכם. גם לבקשות חריגות ולפניות לא קלות – תמיד בסניף שלכם יש מענה ורצון אמיתי וכנה, ולב רחב שלא מוצאים בשום מקום.
לגב' שרה גלעד מנהלת הסניף לא נותר לומר דבר, המכתבים דברו במקומה.
תם המסע ולא נגענו
מתוך שלשה עשר סניפים משפחתיים, המכילים אינסוף סיפורים, הספקתי לסקור רק שמונה. זו טעימה שמייצגת את הכלל.
כאן המקום להודות בשם כל מנהלות הסניפים, לגב' עמליה בנג'ו, מנהלת קשרי הלקוחות המסורה שנמצאת שם בשביל כל אחת. מול מקרה מסובך שצריך לפתור, מול צורך להשיג אישור חריג – עמליה תעשה הכול ובמקביל תיתן להן את הכלים ותכוון עד שנגיע לפתרון האידיאלי.
כמו כן דואגת גב' בנג'ו להטעין את כולן בכוחות הן במישור האישי והן במישור הארגוני. מוציאה אותן לימי גיבוש ואוורור הכול במטרה להעניק למנהלת הסניפים את הכלים הנדרשים כדי לתת את השירות הטוב ביותר. שבוע לפני פסח הוציאה אותן ליום גיבוש מדהים שמילא אותן באנרגיה ומלווה אותן עד עצם היום הזה.
_________________________________________________________________
מחלת הסוכרת
מחלת הסכרת הינה אחת המחלות הקטלניות בעולם. היא מאופיינת קלינית ברמות גבוהות של גלוקוז (סוכר) בדם וכן בהפרעות במטבוליזים (חילוף חומרים) של פחמימות, חלבונים ושומנים. למעשה, קיים חסר באינסולין או פגם בפעילותו או תנגודת גבוהה של הרקמות אליו, כך שבעת עלייה ברמת הסוכר בדם, אין תגובה הולמת של הפרשת אינסולין. כתוצאה מכך מצטבר הגלוקוז בדם.
סוגי סוכרת
סכרת מסוג 1, המכונה גם סוכרת נעורים, נובעת ממחסור באינסולין (הורמון שתפקידו בין היתר לפנות את הסוכר מן הדם לתאים) בעקבות הרס תאים בבלוטת הלבלב האחראים על הפרשת אינסולין ויש להשתמש באינסולין ממקור חיצוני.
סכרת מסוג 2 נפוצה הרבה יותר, ובה אכן קיימת עדיין הפרשת אינסולין על ידי הלבלב אך האינסולין אינו מצליח להחדיר את הסוכר לתאים וישנה עמידות לאינסולין. קיימים גורמים רבים להתהוות המחלה ביניהם גיל, השמנה, תזונה ועוד. ניתן לשפר את מחלת הסכרת או לדחות את הופעתה בין היתר באמצעות תזונה נכונה, שמירה על משקל תקין ופעילות גופנית.
לתבל את הדרך לריפוי
גם תבלינים יכולים לסייע במחלת הסוכרת מסוג 2. פרט לכך שהם משפרים את טעם האוכל הם ידועים בסגולות הרפואיות שלהם. תבלינים הינם טבעיים, אינם יקרים וקלים לשימוש. התבלינים הבאים מכילים פנולים (מרכיבים פעילים בצמחים) הידועים בפעילות האנטי דלקתית, אנטי חימצונית והגנה מפני סכרת ויכולים לסייע בבקרת רמות הגלוקוז בכך שהם מסייעים בספיגת הגלוקוז במעי, גורמים להשפעה על אינסולין בלבלב, מסייעים בהחדרת גלוקוז לתאים וכו'.
חשוב לציין כי השפעת התבלינים מותנית בכמות הנצרכת וכן בזמינות החומרים הפעילים שבהם ולכן קשה לקבוע את המינון אותו יש לצרוך על מנת לקבל את ההשפעה הרצויה. בדרך כלל מקובל לצרוך תבלינים בכמות קטנה לשפר טעמים, כזו המהווה חלק אינטגרלי מהצריכה התזונתית שלנו, אך קיים עדיין צורך במחקרים נוספים לבסס את השפעתם.
הוספת תבלינים לחיינו יכולה לשמש כדרך טעימה ובריאה לשמור על גוף בריא, זאת בנוסף לתפריט מגוון ומאוזן.
קינמון
מחקרים קליניים מראים שהוא מסייע בהורדת רמות הגלוקוז והשומנים בדם וכן לתגובה טובה יותר של תאי הגוף לאינסולין. קינמון מצוי כמעט בכל בית והוא משמש לתיבול קינוחים, עוגות ומאכלי בשר. בנוסף, לקינמון יש טעם מתקתק והוא יכול להוות תחליף חלקי לסוכר. ניתן להוסיפו לקפה, יוגורט ושיבולת שועל.
ג'ינגר (זנגביל)
מסייע בשחרור אינסולין והגברת רגישותו ובכך עוזר להכנסת גלוקוז לתאים. בנוסף, הוא משפר את פרופיל שומני הדם. במטבח ההודי משמש לתיבול כמעט של כל מאכל, וניתן להשתמש בצורות שונות: טרי, מיובש או טחון .
כורכומין
החומר הפעיל מצמח הכורכומה, המעניק לתבשילים את צבעם הצהוב. הכורכומין נמצא כמוריד את הסיכון לחלות בסכרת באנשים עם טרום סכרת. הוא מוריד את ערכי הסוכר וכן את רמות ההמוגלובין המסוכרר (משקף את רמות הסוכר הממוצעת במשך 2-3 חודשים). בנוסף, נמצא שיש לו השפעה סינרגיסטית עם תרופה הניתנת לחולי סכרת – מטפורמין. מומלץ להוסיף כורכום לתבשילים כגון ירקות ובשר. רצוי להמיס אותו עם שמן או לאכול אותו עם פלפל שחור על מנת לאפשר זמינות טובה יותר של החומרים הפעילים.
ציפורן
מיצוי של ציפורן נמצא כמשפר פעילות אינסולין, מוריד את רמות הגלוקוז בדם וכן משפר את רמות הכולסטרול וטריגליצרידים בחולים עם סוכרת מסוג 2. התבלין העשוי מכפתורי פרחים מיובשים של עץ תבלין טרופי ירוק עד. הניצנים משווקים בשלמותם או טחונים ומשמשים לתיבול דברי מאפה, ממרחים ועוד.